Únorová nostalgická jízda
17. 2. 2009
Stejnou akci jsme tu sledovali už loni. Skupina nadšenců a fanoušků páry si zaplatila jízdu parní mašiny s nákladními vagóny na trati Horažďovice – Klatovy – Domažlice (loni to bylo 120 let, co na ní vyjel první vlak, viz článek), aby si mohli nafotit vlak uhánějící zasněženou krajinou. Jenomže kde bylo – na rozdíl od letoška – konec sněhu loni v únoru! Krajina připomínala spíš pokročilé předjaří.
Takže stejnou akci uspořádali letos znovu (loni zaplatili Iron Monument ClubPlzeň za jízdu 12 tisíc Euro, letos Českým drahám o osm tisíc víc) a museli zřejmě poplatit i tomu nahoře, poněvadž zatímco v pátek a v pondělí bylo zataženo a padal sníh, o víkendu počasí přímo fotogenické – bílé mráčky na pozadí modré oblohy, sluníčko a hlavně – zasněžené podhůří Šumavy… a tak jsem vzal foťák a vyrazil udělat taky pár snímků (když už nám to jezdilo pod okny). Jsou na www.loucim.cz.
A v okamžiku, kdy jsem natáhl do nosu tu zvláštní směs čoudu a páry, byl jsem zpátky v dětství. Protože tam někde utvářel se můj vztah ke kolejím a mašinám.
Dvoukolejná trať z Františkových Lázní do Aše a Vojtanova vedla pár stovek metrů od našeho domku a když jsme si jako kluci hráli na louce pod tratí na indiány, pozorovali jsme mohutné parní mašiny hodně zblízka. Bylo v těch místech docela stoupání, vlaky jezdily pomalu a když v koncem padesátých let vymyslel nějaký průkopník takzvané těžkotonážní hnutí, měli jsme o zábavu postaráno. Princip hnutí byl sestavit pokud možno co nejdelší vlak pro jednu mašinu a kdo udělal rekord, byl hrdina. Takže z nákladního nádraží v Chebu vyjelo možná padesát ložených vagónů, vlak projel naší stanicí a za poslední výhybkou nastávala etapa pravdy. Když byl strojvedoucí šikovný a pěkně to rozjel, měl vyhráno. Pokud se nepodařilo, odehrálo se nad loukou malé drama. Vlak zpomaloval až k zastavení. Než se tak stalo, snažil se fíra systémem zpomalit a vzápětí zrychlit udržet šňůru vozů v pohybu. Někdy mašina na kolejích přímo poskakovala, z komína se valila oblaka čoudu, všude kolem syčela pára a potom všechno ztichlo, protože fyzické zákony jsou neúprosné v jakémkoliv režimu. Sázky byly dvojího druhu – jestli vyjede nebo ne a za jak dlouho vypraví z Chebu postrk, aby se vlak dal opět do pohybu a uvolnil tak závory, kde se i v tehdejší době stačila nashromáždit docela solidní fronta aut. Jak bylo čekajícím řidičům i neúspěšnému fírovi si dneska umím živě představit... ale tehdy to bylo veliké dobrodružství.
Takže stejnou akci uspořádali letos znovu (loni zaplatili Iron Monument ClubPlzeň za jízdu 12 tisíc Euro, letos Českým drahám o osm tisíc víc) a museli zřejmě poplatit i tomu nahoře, poněvadž zatímco v pátek a v pondělí bylo zataženo a padal sníh, o víkendu počasí přímo fotogenické – bílé mráčky na pozadí modré oblohy, sluníčko a hlavně – zasněžené podhůří Šumavy… a tak jsem vzal foťák a vyrazil udělat taky pár snímků (když už nám to jezdilo pod okny). Jsou na www.loucim.cz.
A v okamžiku, kdy jsem natáhl do nosu tu zvláštní směs čoudu a páry, byl jsem zpátky v dětství. Protože tam někde utvářel se můj vztah ke kolejím a mašinám.
Dvoukolejná trať z Františkových Lázní do Aše a Vojtanova vedla pár stovek metrů od našeho domku a když jsme si jako kluci hráli na louce pod tratí na indiány, pozorovali jsme mohutné parní mašiny hodně zblízka. Bylo v těch místech docela stoupání, vlaky jezdily pomalu a když v koncem padesátých let vymyslel nějaký průkopník takzvané těžkotonážní hnutí, měli jsme o zábavu postaráno. Princip hnutí byl sestavit pokud možno co nejdelší vlak pro jednu mašinu a kdo udělal rekord, byl hrdina. Takže z nákladního nádraží v Chebu vyjelo možná padesát ložených vagónů, vlak projel naší stanicí a za poslední výhybkou nastávala etapa pravdy. Když byl strojvedoucí šikovný a pěkně to rozjel, měl vyhráno. Pokud se nepodařilo, odehrálo se nad loukou malé drama. Vlak zpomaloval až k zastavení. Než se tak stalo, snažil se fíra systémem zpomalit a vzápětí zrychlit udržet šňůru vozů v pohybu. Někdy mašina na kolejích přímo poskakovala, z komína se valila oblaka čoudu, všude kolem syčela pára a potom všechno ztichlo, protože fyzické zákony jsou neúprosné v jakémkoliv režimu. Sázky byly dvojího druhu – jestli vyjede nebo ne a za jak dlouho vypraví z Chebu postrk, aby se vlak dal opět do pohybu a uvolnil tak závory, kde se i v tehdejší době stačila nashromáždit docela solidní fronta aut. Jak bylo čekajícím řidičům i neúspěšnému fírovi si dneska umím živě představit... ale tehdy to bylo veliké dobrodružství.
Dalším zážitkem bylo cestování vlakem. Několikrát do roka jezdili jsme za babičkou do Lhoty u Dobřan. Brzy ráno, za tmy. Cesta na vlak vedla kolem trati a už z dálky jsem viděl světla nádraží, závory, hradlo, kde se pákami přestavovaly výhybky a taky mašiny, které u návěstidel čekaly na odjezd. Odfukování páry, bouchání kompresorů, pach kouře a páry... to všechno předznamenávalo dalekou (pro malého kluka) cestu. Jiskry z komínů mašin doprovázely mě i později, při cestách na internát do Českých Velenic i dalších cestách na dvouletém zeleném vandru... ale to už jsem byl na výplatní pásce Československých státních drah. Poslední páru v takzvané činné službě jsem zažil v devětasedmdesátém v Plzni na seřaďovacím nádraží. Přetlačovala vozy přes svážný pahrbek, než skončila na odstavném kolejišti poblíž lokomotivního depa.
Díval jsem se v sobotu ve Kdyni, jak parní mašina s vagóny za sebou opouští stanici. Výpravčí zvedl plácačku, mašina jako za mých mladých let vyfoukla od předních válců dva ohromné vousy páry, z komína se vyvalil černý kouř, naleštěné ojnice rozpohybovaly červeně natřená loukoťová kola, strojvedoucí zapískal a zamával fotografům a potom zmizel poslední vagón v ohybu trati. A my tam stáli, dívali se na pusté koleje a jenom pozvolna se loudali ke stanici. A jeden člověk s šedivými vlasy poznamenal – teď jsou z toho všichni u vytržení, cvakají foťáky a když jsme s tím jezdili pravidelně, tak každej nadával, jak to smrdí a čoudí... A druhý s šedivými vousy mu odpověděl – jo, a když se člověk chvíli díval z okna, měl oči pln sazí... ale stejně to bylo krásný.
A oba mysleli na svoje mládí.
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář